onsdag 2 november 2016

Livvakten

Jag har precis anställt en livvakt
vid namn Mike
men Mike
vill vara anonym

Vi åker till huset vid havet
lyssnar på nunnan i en hyrd högerstyrd bil
blir oense om det mesta

Han hotar mig och vrålar sedan från terrassen:
JAG DELAR RÖDA HAVET
I ETT VÄNSTER OCH ETT HÖGER
andas djupt, och tar sats
det är sent

Min uppmaning till honom blir:
Om du tjänat pengar
skriv ditt testamente
det finns mallar
att ladda ner
om du
inte
vet
hur man surfar på den våg
som kommer
efter
del
ningen

Jag lämnar allt
fortsätter med att fortsätta
vandringen genom öken och vildmark
Vaktar mig själv bland smygande faror

Härute befinner sig cirka sjuttio briljanta människor
Men var kan de gömma sig?



Videon/låten Yashar av Cabaret Voltaire.

Den första versionen av dikten Livvakten är publicerad på Argus 2016-10-04.